Momentje kids,  Momentje mama,  Momentje uit

Het waait wel over…

Een week lang mogen we al genieten van het camping leventje.
En wat hebben we het goed! De kinderen zijn heel de dag in de weer.
’s Ochtends zoeken de neefjes en nichtjes elkaar al vroeg op.
Alhoewel het jongste neefje spant de kroon en is al rond 06.15 uur wakker.
Samen met mama doen wij mee met de vroege vogels en fluiten wij gezellig hun ochtendzang mee.
Ik kan daar echt van genieten, de stilte op de camping, het koele briesje en de vogeltjes die gezellig even langs je tent huppen.

Zodra de kleine Lenn weer gaat slapen na zijn eerste voeding, pak ik mijn douche spullen en begin de dag met een momentje voor mijzelf.
Ik moet toegeven dat ik dit ook wel even nodig heb om op te starten na de korte nachtjes hier.
Rond een uur of acht spring ik op de fiets om verse broodjes te halen bij de Lidl in het dorp.
Sinds Lidl zijn winkels heeft verbouwd hebben ze in een hoop winkels een prachtige broodafdeling gekregen met heerlijke broodjes.
Aangezien we met een hele club zijn heb ik zeker 20 broodjes nodig, daar heb ik dit heerlijke fietsritje wel voor over hoor.
Ook haal ik er heerlijke druiven, aardbeien en bosbessen.

Heel eerlijk, dit is het enige wat ik op dit moment nog gezond probeer te houden.
Na 4 weken goed bezig te zijn geweest had ik goede voornemens dit door te zetten op de camping.
Maar na twee goede dagen is er helaas toch een end aan deze voornemens gekomen, het is gewoon te gezellig en te goed weer geweest.
Geweest inderdaad maar daarover straks meer…
Ik laat het afvallen even voor wat het is, zodat ik even kan genieten op deze manier van onze vakantie en ik niet bij ieder ijsje mijn schuldgevoel voor ogen krijg.
Tegelijkertijd geeft het me weer een boost om straks weer vol er tegenaan te gaan na de vakantie. De enige die hier tegen protesteren zijn mijn darmen maar voor nu moeten ze er toch maar even genoegen mee nemen gok ik.

Wat worden we allemaal verwend met het weer van de afgelopen tijd.
Toch ging ik me deze week wel een beetje zorgen maken en niet vanwege het feit dat we weer naar het zwembad moesten.
Daar mag natuurlijk geen mens over klagen, behalve de paar kids hier die toch wel problemen met hun oren kregen vanwege het vele zwemmen.
Voornamelijk maak ik me zorgen om de natuur.
Met kamperen leef je in de natuur en maak je heel bewust mee wat er speelt in de natuur.
De bomen en het gras zag je dan ook letterlijk snakken naar water.
De eikels vallen uit de bomen zonder dat ze rijp zijn, wat gevolgen heeft voor de voedselvoorraad voor de dieren in de winter.
Hier op de camping werd het dan ook hoog nodig om te bomen water te geven. Bomen water geven heb je zoiets ooit meegemaakt in Nederland?
Wel fijn dat ze hier op camping “Het grote bos” de natuur zo goed in stand willen houden!

Normaal zijn wij nooit zo van reisverzekeringen afsluiten voor vakanties, zeker omdat we de laatste jaren gewoon in Nederland blijven en de risico’s hier wel durven te wagen.
Dit jaar hebben we toch besloten wel Z, een reisverzekering af te sluiten. Het zou echt zomaar kunnen dat er bosbrand uitbreekt of dat door plotseling noodweer je hele boeltje de lucht in gaat.
Afgelopen week hadden we al een lichtelijke voorproef toen het ’s nachts regende en onweerde.
Dan lig je in je tentje onder de bomen met je gezin. Zelf ben ik geen grote held met onweer en ik voel me dan ook veilig als ik in mijn man zijn armen mag kruipen.
Het liefst zou ik de kinderen dan ook lekker tussen ons in leggen zodat we samen zijn, maar de kleintjes sliepen er heerlijk doorheen.
Logisch ook, die kleine pootjes bewegen van ’s ochtends tot ’s avonds. We hoeven de camping niet af en zelfs het veld waar wij staan is zeer geliefd.

We zitten dicht bij een waterkraantje dus de hele dag worden de emmers gevuld om soepjes te maken of er vindt een heus watergevecht plaats tussen de kinderen, die eigenlijk niet nat willen worden.
Leg ze maar eens uit, dat als je iemand nat maakt iemand jou ook nat mag maken. In de wereld van 3 jarigen is dit een oneerlijk fenomeen, maar toen de temperatuur meter van de week 36 graden aan tikte hoorden we niemand meer hierover.
Zelfs in het zwembad zocht je in het water de schaduw nog op.
En als je dan terug naar de tent liep was het net of je ergens in Frankrijk of Spanje liep, zo droog dat alles is.
Vanaf vandaag is het weer omgeslagen, voor ons is dat even omschakelen. De koffers zijn gevuld met alleen zomergoed en voor iedereen één lang vestje en lange broek.
Toch beseffen we dat dit zo hard nodig is voor de natuur.Vanavond bereikten ons de berichten dat er nood weer geweest is in delen van Frankrijk en dat er velen campings ontruimd moesten worden.
Toen we het weerbericht te horen kregen dat er in Nederland ook storm op komst was, werd het toch een beetje spannend.
William heeft bijna 10 jaar bij de vrijwillige brandweer gezeten en weet als geen ander wat er kan gebeuren, als er een zomerstorm komt terwijl de bomen nog vol in blad staan.
En daar komt nu de droogte nog bovenop waardoor de bomen nog kwetsbaarder zijn geworden.
Oké…en we staan hier op ons heerlijke schaduw plekje gecreëerd door de bomen, in ons tentje.
Toen het dan ook begin van de avond winderig werd hebben we het boeltje goed bij elkaar gezet.
Ook dit hoort bij kamperen en voor vele mensen wordt het op zo’n moment kramperen.
Toch zijn dit soort momenten heel knus.. je zoekt de gezelligheid bij elkaar, onder de luifel met een warm bakkie thee en wacht met gezonde spanning af wat de natuur ons te bieden heeft.
We hopen natuurlijk dat de storm overwaait en op dit moment lijkt het daar ook zeker op.
Ook hebben we voor onszelf bedacht wat we kunnen doen mocht het te gek worden. het toiletgebouw en de douches zijn dichtbij. Dat zou een mooie schuilplek kunnen zijn en in het ergste geval rijden we naar huis. Dat is het voordeel als je midden in je eigen land kampeert, in bijzondere gevallen ben je zo thuis.
Voor nu is daar gelukkig geen sprake van en kruipen we zo lekker in onze slaapcabine op het luchtbed wat iedere ochtend weer tot de grond toe leeg is gelopen en luisteren we naar het getik van de regen op de tent. Volgens ons geen leukere vakantie, dan vakantie op de camping.
Mocht je zelf ook een mooie kampeerplek zoeken? Camping “Het grote bos”in Doorn kunnen wij zeker ook namens de kinderen aanbevelen!
De plek waar je creativiteit de vrije loop krijgt en de kinderen hun fantasiewereld werkelijkheid laten worden.
Wij genieten nog zeker een week van ons campingavontuur.
Hopelijk mag iedereen een rustige nacht hebben waar je ook bent!

grotebos15

grotebos20

grotebos24

grotebos12

grotebos11

grotebos13

grotebos18

grotebos17

P.S. Sorry voor de foto’s maar ik had een keuzeprobleem!

Please follow and like us: